Anasayfa > Ders Hakkında, Kitap, Yönetim Bilimi > Yönetim Olgusunun Gelişim Süreci

Yönetim Olgusunun Gelişim Süreci

Yönetimin başlı başına, farklı bir faaliyet alanı olarak yoğun bir biçimde incelenmesi son yüzyılın bir ürünüdür. Çoğu yazar bu yeni disiplinin 1900 yıllarında Frederick W. Taylor ve yardımcılarının bilimsel yönetim hareketiyle ortaya çıktığı kanısına varmıştır.

Yönetim olgusunun gelişimini iki bölümde inceleyebiliriz.

Bilimsel Yönetim Öncesi Dönem

Bilimsel yönetim öncesi dönemin insanların birlikte çalışmaya başlamalarıyla ortaya çıktığı ve 1980li yıllara kadar sürdüğü kabul edilir.

Bilimsel yöntemin öncesi dönemde yönetici durumunda olanların genellikle işlerini sınırsız yetkiler içinde yürüttükleri görülür. Bu dönemde üst ve ast arasındaki ilişkiler daha ziyade otokratik liderlik içinde olmuştur.

Bilimsel Yöntem

Özellikle son Y.Yın ürünü olan bilimsel yönetim döneminde, yönetim düşünceleri ve uygulamaları üzerinde etkili olan üç yönetim ve örgüt teorisi şunlardır:

1. Sürekli olarak, açık ve seçim biçimde belirlenmiş bir örgüt yapısı ve otorite ilişkileri ile etkinlik ve verimliliğin nasıl artırılabileceği konusunu işleyen klasik teori.

2. Esas itibariyle örgütlerin insan ilişkileri yönüyle ilgilenen neo klasik teori.

3. Örgütü bir sistem olarak algılayan ve görüşlerini sistem analizi etrafında yoğunlaştıran modern örgüt teorisi.

Klasik Örgüt Teorisi

İşletmenin biçimsel yapısını kendi inceleme alanı olarak alan klasik örgüt teorisi organizasyon konusunda ortaya çıkan ilk teoridir.

Klasik örgüt teorisi adı altında esas olarak üç ayrı yaklaşımdan bahsedilebilir. Bunlar: Taylorun öncülüğünü yaptığı Bilimsel Yönetim Yaklaşımı, Henri Fayol�un öncülüğünü yaptığı Yönetim Süreci Yaklaşımı ve Max Weberin Bürokrasi Yaklaşımıdır.

  1. Henüz yorum yapılmamış.
  1. No trackbacks yet.

Bir Cevap Yazın

